Bilindiği üzere bankalar, müşterilerine kredi verirken “kredi dosya masrafı” altında birçok kesinti yapmaktadır. Ancak mevcut yasalar gereği bu ücretlerin birçoğunun iadesi mümkündür. Bankalar tüketiciye nazaran tacir konumunda olduğu için sözleşmeye tek taraflı olarak haksız şartlar koyup, tüketicinin zor durumundan faydalanabilmektedir. Tüketicilerin bu masrafları bankadan alabilmesi mümkündür. Bu konu hesap işletim ücreti ile farklı olup, hesap işletim ücret iadesi için diğer yazımızı inceleyebilirsiniz.
- Hangi krediler için geçerlidir?
-İhtiyaç (Tüketici) Kredisi,
-Konut Kredisi ve
-Araç Kredisi bu kapsamdadır. Ticari kredi kapsam dışıdır.
- Zamanaşımı ne kadardır?
Geriye yönelik 10 yıllık krediler için geçerlidir. Daha önce çekilen krediler Türk Borçlar Kanunu gereği zamanaşımına uğramıştır.
- Bankaya başvuru yapılmalıdır.
Tüketici haksız olarak alınan kredi dosya masraflarının iadesi için, kredi çektiği bankaya başvuru yapmalı ve haksız kesilen tutarın iadesini talep etmelidir. Bazı bankalar tüketiciyi vazgeçirme amaçlı işi yokuşa sürmekte, özellikle kredi çekilen banka şubesine gidilmesi gerektiğini söylemektedir. Banka kesinti tutarının ödenmeyeceğini belirtmiş ise, tüketiciye yine de çekilen kredilere ilişkin ödeme planı ya da dekont vermek zorundadır. Dekont verilirken nadiren bankalar para isteyebilmektedir. Unutulmamalıdır ki bu esnada verilen dekont ücretleri de kredi dosya masrafları ile beraber talep edilebilir. Tüketicinin elinde kredi çektiği esnada verilen ödeme planı duruyorsa bu ödeme planı da geçerlidir. Banka hala dekont vermekten imtina ediyorsa noter ya da iadeli taahhütlü posta kanalıyla da talep edilebilir. Bu sırada yapılan masrafla da talep edilebilecektir.
- Banka ödeme yapmıyorsa hakem heyetlerine başvuru yapılmalıdır.
Tüketicinin talebine rağmen banka ödeme yapmamışsa tüketici, elindeki ödeme planı ya da dekont ile hakem heyetlerine ya da miktara göre Tüketici mahkemelerine başvuru yapmalıdır. Başvuru parasal sınır her yıl değişmektedir. 2018 yılı için,
*4.570,00 TL ile 6.860,00 TL arası başvurular için İl Tüketici Hakem Heyetlerine,
*4.570,00 TL altındaki başvurular için İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yapılmalıdır. Genellikle kredi dosya masraf iadesi konusu miktar itibariyle İlçe Tüketici Hakem Heyeti’nin alanına girmektedir. İkamet edilen ilçenin hakem heyetine başvuru yapılmalıdır.
- Hakem heyeti kabul kararı verdiği takdirde bankadan iade istenmelidir.
Bankalar burada ödeme yapabileceği gibi hala ödeme yapmayıp, tüketiciyi vazgeçirme yoluna da gidebilir. Ödeme yapmıyorsa icra yoluna başvuru gerekir.
- Banka karara rağmen ödeme yapmıyorsa ilamlı icra takibi başlatılmalıdır.
Bankalar icra takibi başlatıldığı takdirde ödeme emrinin tebliğinden itibaren 7 gün içerisinde icra dairesine, kredi dosya masrafı başlığı altında alınan tutarı, dekont ücretini, avukat vekalet ücretini ve icra masraflarının hepsini icra dairesi kasasına yatırmaktadır.
Görüldüğü üzere bu konu detaylar barındırmakta olup, bankalar her aşamada tüketiciyi caydırmak istemektedir. Bu konu ile ilgili hak ve zaman kaybı yaşamamak adına Gaziantep ve çevre iller için tarafımızdan Tüketici hukuku hakkında avukatlık hizmeti almak için iletişime geçebilirsiniz.
Yargıtay 13. Hukuk Dairesi’nin bir kararına göre; “ Banka tacir olup, yaptığı masrafları tüketiciden isteme hakkı bulunduğu anlaşılmakta ise de somut uyuşmazlığın tüketici hukukundan kaynaklandığı da gözetildiğinde, bankanın ancak kredinin verilmesi için zorunlu, makul ve belgeli masrafları tüketiciden isteyebileceği, belgelendirmediği masrafları isteyemeyeceği, davalı bankanın davacıdan tahsis ücreti ve dosya masrafı adı altında alınan masrafların zorunlu olduğu hususunda dosyaya herhangi bir belge sunmamış olduğu görülmekle, davanın kabulüne karar verilmesi gerekirken yazılı şekilde reddine karar verilmesi usul ve yasaya aykırıdır.”
Aşağıdaki yazılarımızı da okuyabilirsiniz: